25261500 mml@add-wise.dk

I mere end 30 år har sønderjyden Mikael Andresen været bosat i Tyskland og varetaget ledende salgsorienterede poster for internationale virksomheder. Han har haft bopæl i Hamburg og München.

De seneste mange år har han dog boet med familien i Bonn nær Køln i et af Tysklands primære handelsområder, hvor han i dag er indehaver af salgsagenturet "Block Andresen", som hovedsagelig er aktivt i B2B- og B2C-sektoren i DACH-regionen.

Nu er Mikael Andresen trådt ind som samarbejdspartner og Tysklands-profil i Add-Wise og Kraft-Werk.one, hvor opgaven er at hjælpe virksomheder i forskellige brancher til at lykkes i Tyskland – eller finde ud af, at man skal justere kurs eller decideret holde sig hjemme, fordi man måske ikke er markedsmoden eller konkurrencedygtig.

”Jeg har fulgt Add-Wise fra distancen i mange år og har kendt Michael Møller i endnu flere. Ideen med at hjælpe danske virksomheder – eller tyske den anden vej – på en mere raffineret måde end den klassiske konsulentopgave, tiltaler mig meget. Jeg er komplementær til alt det, man kan i Add-Wise huset,” siger Mikael Andresen.

Stammer fra Aabenraa
Han stammer fra Aabenraa, hvor han er udlært kludekræmmer hos Mr. TipTop. Tøjbranchen bragte ham over butiksjob i Hamburg til stillinger som salgs- og markedschef for italienske luksusmærker og Polo Ralph Lauren i DACH-landene, før møbelbranchen trak i eksil-sønderjyden. I dag er brancherne mangfoldige, blandt
andet teknik, fødevarer og landbrug.

”Det handler om at forstå, hvordan man bygger relationer, åbner døre og får mærket efter på vegne af vores kunder, hvad markedet vil have og være med til. Her slår mange danske virksomheder sig, fordi tilløbet er forkert, eller rådgiverne ikke har den fornødne erfaring. Med Add-Wises kreative og tysktalende team i baghånden kan vi levere hele pakken, så vores kunder undgår at skulle ansætte egne folk, før vi har testet markedet af for dem. Det kan spare enorme summer fremfor en fejlslagen ansættelse i utide,” siger Mikael Andresen, der har varierende forretningsmodeller at trække på i konstellationen med Add-Wise og deres kunder. Enten den klassiske konsulent eller en lidt mindre fixbetaling og så andel af eventuelt salg til
Tyskland.

”Vi analyserer, beskæftiger os med produktet og dets potentielle kunder, før vi går i gang. Desuden har vi en passion for det, vi laver, og det er grundlaget for succes. Det gør vi kun, fordi vi ved, hvad vi har med at gøre,”understreger Mikael Andresen.

Rette strategi for Tyskland
Erfaringen fra det tyske marked tilsat et stort netværk gør, at Add-Wise kan diskutere strategisk med kunderne og bidrage til udformningen af den rette strategi for markedet. Eksekveringskraften fra den Tysklands-erfarne organisation gør en samarbejdsaftale på salg- og marketingindsatsen super relevant i forhold til eksempelvis straks at ansætte egne mennesker, enten lokalt i Tyskland eller danske
medarbejdere, der skal bearbejde det tyske marked fra Danmark uden relevant viden om Tyskland og tysk mentalitet, som ikke må undervurderes.

”Mikael er et super stærkt kort at have fået på hånden til at løse lokale opsøgende salgsopgaver. Han er der, han bor der, han mærker markedet hver eneste dag. Og han kan, selvfølgelig, gebærde sig både sprogligt og kulturelt, hvor det banalt set ofte kniber for danske virksomheder,” siger Add-Wise grundlægger og Tysklands-ekspert, Michael Møller.

Duoen Andresen og Møller løser aktuelt opgaver for virksomheder fra fødevaresektoren, landbrugssektoren, kemi, sport, materialer til byggemarkeder og bæredygtighedskoncepter. B2B og B2C, med et netværk langt ud over de europæiske grænser.

Muligheder for danske virksomheder
”Vi tror meget på danske virksomheders potentiale inden for digitalisering og automation samt bæredygtighed og grøn energi. Men øvelserne kræver rundt regnet det samme forarbejde uanset branche og sektor. Adgangen til kanalerne er derimod forskellig – og her skal man virkelig vide hvem og hvad for ikke at rende panden imod muren. Danske virksomheder og deres produkter har grundlæggende et meget positivt image i Tyskland, så det er "blot" et spørgsmål om at markedsføre dem korrekt,” siger Mikael Andresen.

”Inden vi overhovedet drejer på det store hjul for en virksomhed, har vi lavet en potentialevurdering. Falder den positivt ud, laver vi en slagplan. Falder den negativt ud, anbefaler vi at stoppe bestræbelsen på et Tysklands-eventyr. Risikoen er for stor. Det er meget, meget dyrt at komme afsted på et forkert grundlag eller med for eksempel elendigt salgs- og marketingmateriale,” siger Michael Møller.